Ankara Artikülasyon bozukluğu
ARTİKÜLASYON …
Artikülasyon; konuşma seslerinin beklenenden
farklı olarak sesletimidir. Bir ses yerine başka ses kullanma, ses düşürme, ses
ekleme yada bozulmalar gözlenebilir. Bu nedenle konuşama olumsuz yönde
etkilenebilir.
Artikülasyon sorunları,
çocuğun belirli sesleri üretmekte güçlük çekmesi ,sesleri yanlış üretmesidir
yada hiç üretememesi durumudur.
Artikülasyon bozukluğu nda
kişi bazı sesleri uygun bir şekilde üretemez; bu durum konuşmanın başkaları
tarafından anlaşılmasını etkiler. Mesela ‘R’ sesinin sesletiminde sorun yaşayan
bir bireyin ‘Arı’ yerine ‘Ayı’ demesi gibi , ‘kapı’ yerine ‘apı’ demesi
gibi.
Artikülasyon problemi seslerin oluştuğu
artikülatör bölgelerdeki fizyolojik bozukluklardan( dil,diş,damak ve dudaklardaki
yapısal bozukluklardan) yada herhangi bir nedene bağlı kalmaksızın yanlış
öğrenmelere bağlı (Örneğin; ‘Ş’ harfini artiküle edemeyen bir ailede yetişen
bir çocuk doğal olarak ‘Ş’ sesini öğrenemeyebilir.) olarak da
görülebilmektedir. Ankara
Artikülasyon
ARTİKÜLASYON VE ÇOCUK
Artikülasyon,
konuşama seslerinin gelişimsel olarak doğru ve uygun olmayan üretimi- konuşma
seslerinin oluşumunda yaşa uygun olmayan söyleyiş problemidir.
Artikülasyon Nedir ?
Artikülasyon bozukluğunda çocuk, gelişimsel
ve yaşına uygun olarak çıkarması gereken sesleri çıkaramaz. Küçük yaşlarda
başlayan bu sorun kişi yanlış ses çıkardıkça daha kalıcı hale gelip
yetişkinlikte de devam eder. Artikülasyon problemi genellikle 3 yaşına kadar
fark edilmeyebilir. Daha hafif vakalarda daha üst yaşlarda da fark edilebilir.
Ses bozukluğunda çocuk sesleri farklılaştırabilir. Bazı sesleri unutarak
söylemekten kaçınabilir. Bir sesin yerine başka bir ses kullanabilir ya da
doğru sesleri çıkaramayabilir. çocuk artikülasyon bozukluğu
Yetişkin Artikülasyon bozukluğu
nörolojik, anatomik bozukluluklardan
yada işitme kaybından da oluşabilmektedir.
Okul Çağı Artikülasyon
problemi yaşayan çocuklarda ve yetişkin bireylerde harfleri doğru
seslendirememesinden kaynaklı olarak karşı tarafın bazen anne-babanın bile onu
anlayamaması çocuk ve yetişkin açısından tam bir kabustur. Özellikle erken
çocukluk döneminde öğrenmeye açık olan bu çocuklar sık sık soru sorma ve
konuşma eylemi içerisinde olmaktadırlar. Sorusunun cevabını bekleyen çocuk bir
de çevresinden ‘– Ne dedin?, -Bir daha söyle anlayamadım?’ Gibi dönüşler
alabilmekte, bu durum öğrenmek isteyen çocuk için iletişimi kesme yada
konuşmamak istememe, hırçınlık veya tam tersi içe kapanıklılık olarak
sonlanabilmektedir.
Yorumlar